Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Slavíčský tunel


Název tunelu: Slavíčský
Evidenční číslo: ?
Délka: 240 m
Trať: Česká Třebová – Bohumín (270)
Úsek: Lipník nad BečvouDrahotuše
Zprovozněn: 1846
Zrušen: 30. 5. 1895
Počet kolejí zamýšlený: 1
Počet kolejí současný (2015): 1

Popis

Opuštěný Slavíčský tunel se nachází na katastru města Hranic v místní části Slavíč na trati Česká Třebová – Bohumín (270) mezi stanicemi Lipník nad Bečvou a Drahotuše.

Tunel s extrémně nízkým nadložím 1,4 m byl postaven jako hloubený v roce 1847 především z důvodu obtížných geologických podmínek pro výstavbu zářezu, kterým vede trať dnes (ke zdvoukolejnění dráhy došlo v roce 1895, kdy byl tunel definitivně opuštěn), úsporu za stavby v obci, které nebylo třeba zbourat a rovněž jako bezpečnostní opatření proti požárům slaměných a dřevěných střech, ktré by mohly způsobit jiskry odletující od lokomotiv projíždějících skrz obec.

Po svém opuštění v roce 1895 tunel udržovaly drážní společnosti až do roku 1925, kdy přešel do majetku obce a v dalších letech sloužil jako skladiště brambor. První příležitost k návštěvě se naskytla v roce 2005 v souvislosti s opravou portálů a budoucím zpřístupněním technické památky veřejnosti. V současnosti (2015) je tunel v majetku obce volně přístupný.

Neobvyklá stavba tunelu v téměř naprosté rovině, navíc již desítky let opuštěného se stala skvělou příležitostí pro vznik legend a mystifikací, z nichž nejznámější vypráví o císači Františku Josefu II, který údajně při výstavbě jedné z nejstarších tratí v Rakousku-Uhersku požadoval vybudování alespoň jednoho tunelu na trase, neboť dráha bez tunelů není žádnou drahou (což ví každý malý kluk). Že jde o milý, ale zcela smyšlený příběh snad netřeba dodávat.

Příprava rekonstrukce západního portálu Slavíčského tunelu na podzim roku 2005.
Příprava rekonstrukce západního portálu Slavíčského tunelu na podzim roku 2005.
Východní portál Slavíčského tunelu v roce 2005.
Východní portál Slavíčského tunelu v roce 2005.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
  2. Petrák, J.: Posvítili jsme si na opuštěný tunel. Dostupné z http://www.zelpage.cz/clanky/posvitili-jsme-si-na-opusteny-tunel?lang=cs



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 5. 11. 2016 a zobrazen celkem 20388×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 10:30.

Texty na téma Slavíčský tunel

Zpět | Nahoru

Seznam českých železničních tunelů
Téma:
Seznam českých železničních tunelů
Ev. č. Obrázek Název tunelu (proklik na článek)Stav Délka Trať Úsek Poznámka 2Svojšínskýv provozu151,78 mPlzeň – Cheb (170)Svojšín – OšelínTunel se n…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: